Bijzonder België - De vliegramp van Aarsele

De vliegramp van Aarsele
Klik op het icoon om in te zoomen op de locatie van "De vliegramp van Aarsele"
Op 2 oktober 1971 om 9:34 uur GMT steeg lijnvlucht BE 706 op vanaf de luchthaven London Heathrow, met als bestemming Salzburg. Het toestel, een Vanguard 951, geregistreerd als G-APEC en in 1959 gebouwd door Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd uit het Verenigd Koninkrijk, was sinds 1961 in dienst van de luchtvaartmaatschappij British European Airways.

Na een ogenschijnlijk normaal verloop van het eerste deel van de vlucht richting Oostenrijk bevond het toestel zich op een hoogte van ongeveer 19000 voet (bijna 5800 meter) boven de provincie West-Vlaanderen, toen om 10:09:46 uur GMT plotseling een noodoproep werd uitgestuurd: "We are going down, 706, we're going down", gevolgd door meerdere malen het noodsignaal "MAYDAY". Steeds luider wordende geluiden van de propellors en wind waren hoorbaar, samen met nog meer uitroepen "We're going down vertically" en "out of control". Na 54 seconden, om 10:10:40 uur, werd het stil.

Ooggetuigen verklaarden twee ontploffingen te hebben gehoord alvorens het vliegtuig te pletter stortte op het grondgebied van Aarsele, vandaag een deelgemeente van Tielt. Alle 63 inzittenden, voornamelijk Amerikanen, Britten, Japanners en Oostenrijkers, kwamen om het leven. Meer dan de helft onder hen kon niet meer worden geïdentificeerd. De ravage op de grond was enorm. De impact van het toestel had een krater van 6 meter diep geslagen, en over een straal van 300 meter rond het inslagpunt lagen brokstukken verspreid. Overal lagen lichaamsdelen. Sommige onderdelen van het toestel werden kilometers verder teruggevonden. Grote aantallen mensen uit de wijde omgeving kwamen naar de rampplek afgezakt. De brandstof die nog aan boord was veroorzaakte een zware brand. Ook vandaag nog roepen de herinneringen diepe emoties op bij hen die getuige waren van deze ramp, de op één na ergste vliegramp uit de Belgische geschiedenis.

Uit onderzoek bleek naderhand dat de ramp te wijten was aan het openscheuren van het achterste drukschot van het vliegtuig, wat het verlies van beide horizontale draagvlakken veroorzaakte. Hierdoor kwam het toestel in een steile duikvlucht terecht, waaruit het niet meer kon recupereren. Het falen van het achterste drukschot zou te wijten zijn geweest aan corrosie. Bij verder onderzoek werden overeenkomstige problemen eveneens teruggevonden bij nog meer toestellen van hetzelfde type.

Op het kerkhof van Aarsele kan men een grafmonument terugvinden waar 37 van de slachtoffers begraven liggen.


Het noodlottige toestel, Vickers Vanguard 951 G-APEC van British European Airways, in 1965. 


De locatie van de crash. 


Het grafmonument op het kerkhof van Aarsele.  Beeld: Bijzonder België


37 mensen liggen hier begraven.  Beeld: Bijzonder België


IN MEMORY OF
THOSE WHO DIED
IN AN AIRCRAFT ACCIDENT
AT AARSELE 2nd OCTOBER 1971

JACK HAWTHORN ADAMS
BELEN COLON BAERGA
RONALD BOYD
BARBARA MARY BOYD
MARIA FRANZISKA BREDEN
GEORGINA CASTRO-FERNANDEZ
JOHN COLLINS
NELLIE COLLINS
GEOFFREY COLLINS
ANTHONY COLLINS
ANNE COLLINS
MARALYN JOYCE JOHNSTON
BENJAMIN KESSEL
PHYLLIS BARBARA KESSEL
MARGARET KING
STANLEY LINDBERG
MADELINE ANNE MANTON
RENE MARCIC
BLANCA MARCIC
  JOHN BRYAN MARSH
GAVIN NIALL MATHESON
JOAN LINDSLEY MOSER
TOSHIKO OHIRA
MINA OHIRA
RAYMONDE CATHERINE ADELAIDE
        WILHELMINA POULTON
GEORGE HENRY RIPPON
MARIA SAFNER
GEORGE WERNER SETON
MARGARET STARKEY
IAN DUNCAN SUTHERLAND
BEATRIX THIEM
ANNA MAIR am TINKHOF
JAMES SIMON VARLEY
DALE VARLEY
EDWARD HENRY WAKEMAN
ELIZABETH HELEN WALKER
MARGARET REBER WINCOR
Naar boven